Jak stracić pracownika w 10 dni?

Przez ostatni miesiąc prowadziłam dyskusję i Ankietę mające na celu  zdiagnozować doświadczenia i przekonania dotyczące de-motywacji.
Nazwałam ją wiele mówiącym tytułem "Jak stracić pracownika w 10 dni".
Poniżej podsumowanie samej Ankiety jak i prowadzonej w jej ramach dyskusji. 
W głosowaniu wzięło udział 137 osób.
Wyniki ankiety
Wyniki w poszczególnych grupach wiekowych wskazały na różnice w postrzeganiu głównych de-motywatorów. 
Z wiekiem rośnie zainteresowanie rozmową i częstość wskazań punktu: 
Unikaj, nie rozmawiaj. 
Zaczynamy cenić możliwość rozmowy i wymiany spostrzeżeń, uwag w pracy. Rozmowa daje poczucie wpływu na zdarzenia w organizacji i służy zarówno Pracownikom, ale nie mniej Głównodowodzącym. 
Z kolei obszar związany z finansami, czyli Nie dawaj podwyżki traci na znaczeniu wraz z wiekiem. Blokowanie awansu dla wszystkich i w każdym wieku ma istotnie duże znaczenie.
Kobiety wskazywały najczęściej Brak rozmowy oraz wspomniane już wcześniej Blokowanie awansu jako przyczyny utraty pracownika. Pozostałe obszary, szczególnie Brak podwyżki, nie mają już wg nich mocy sprawczej w przypadku zwolnień.
Dodatkowo każdy z respondentów mógł odnieść się do ostatniej z wymienionych opcji, czyli szerokiego w swoim znaczeniu - Inne
Kilkanaście osób skorzystało z tej możliwości, dzieląc się własnymi spostrzeżeniami. Czego one dotyczyły?
Głównie zarządzania ludźmi i popełnianymi błędami na linii przełożony-podwładny. 
Mogą to być wdrożenia nowych procedur i kontrolnych obowiązków: "Pan się melduje u mnie codziennie rano 7.45- Muszę się przyznać że sam tak kiedyś potraktowałem podległego mi pracownika. Zasłużył sobie jednak sam na to stokroć!! No i udało się, sam odszedł."
"Poproś grzecznie o przygotowanie wzorów i sporządzanie szczegółowych dziennych 'time sheetów' oraz raportów tygodniowych i miesięcznych. Jeśli sprawa dotyczy osoby zarządzającej ludźmi - przygotowanie dla całego podległego zespołu i odpowiedzialność za wykonanie przez podwładnych. Powinno poskutkować w zmotywowaniu do dalszej owocnej pracy:)"

Czym jeszcze zachęcamy pracownika do odejścia? Nie mniej ważny jest obszar zasług: "Myślę, że gdy szef przypisuje sobie publicznie zasługi podwładnego (szczególnie, jeśli nie wspierał pracownika w realizacji tego zadania) zabija całą dobrą wolę i motywację tegoż pracownika w ciągu jednej wypowiedzi."

De-motywująca bomba, wymagająca niemałej praktyki i doświadczenia, strategia działań na kilku obszarach: "nie podejmuj decyzji, blokuj postęp projektów. Bądź chwiejny i niekonsekwentny w swoich decyzjach. Kolejny ważny element - nie dawaj pozytywnego przekazu do pracownika. Tak, żeby nie wiedział czy jest potrzebny czy nie, czy robi dobrą robotę czy nie. No i najbardziej perfidne - zabierz pod byle powodem wypracowaną wynikami premię."
I na koniec praca lub jej brak nad własnym autorytetem: "Okazuj regularnie niekompetencję/brak wiedzy w dziedzinie, którą nadzorujesz/zarządzasz w firmie."
Praca z ludźmi to trudna i delikatna materia, a wypowiedzi i doświadczenia pokazują, że o błąd nietrudno. Na wynikach widać jak zmienia się nastawienie wraz z wiekiem i jest uzależnione płciowo oraz sytuacyjnie. Obraz i profil  potrzeb pracownika wymaga uwzględnienia w procesach właściwego nim zarządzania.
Przez kolejne kilka dni trwać będzie kolejna Ankieta- tym razem w języku angielskim. Ciekawią mnie różnice kulturowe w drażliwym temacie. 
Podzielę się wnioskami.

A Wy jak straciliście pracownika lub Was stracono, podzielicie się? 

Komentarze

  1. Przyznam szczerze że nie potrafię się ocenić sam , tzn uważam że każdego pracownika którego "straciłem" nie był specjalnie wyjątkową osobą której nie zastąpiłem inną rownie wartościową. Ale to oczywiście opinia osby która miała NIE'przyjemność" zwalniać, zapewne druga strona oceniłaby mnie i moje zachowanie dokładnie odwrotnie, ale cóż punkt widzenia zalezy od punktu w tym wypadku......
    Oczywiście sam byłem rownież zwalniany, ale to już inna historia :D

    OdpowiedzUsuń
  2. W moim poście zakładałam głównie sytuacje, które związane były z nieplanowaną i dotkliwą utratą pracownika. Oczywiście w sytuacji zwolnień wcześniejsze opinie tracą nieco na aktualności.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sklaniam sie do dwoch punktow powyzszych danych,mianowicie do blokowania awansow lub przyznawania ich niekoniecznie wg zaslug i przypisywanie sobie zaslug swoich wspolpracownikow.Brak wkladu w rozwoj firmy chociazby poprzez mozliwosci wypowiedzi na temat bolaczek u spodu drabiny firmowej oraz brak poczucia jednosci z miejscem pracy nie wplywa rowniez na przywiazywanie sie i utozsamianie z nia. Niestety do kultur niektorych zachodnich firm i standardow wobec pracownika jeszcze czaem nam daleko. Utozsamienie sie z firma i odpowiedzialnosc za jej losy i wynik na kazdym szczeblu pracowniczym powinno byc misja zarzadzajacych. Szacunek wobec drugiego czlowieka tez.Atuty finansowe bywaja przewaga na krotka mete. Po jakims czasie pozostaja jedynie wspomnieniem. A przeciez poza zadowolonymi klientami,to wlasnie pracownicy robia najwiekszy marketing szeptany. Warto o te strone firmowego brandingu zadbac.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. W dzisiejszych czasach sytuacje się trochę odwróciła. Teraz jest tak, że to głównie pracownik dyktuje warunki. Dlatego też u mnie w firmie stawia się na nowoczesne rozwiązania informatyczne od https://www.connecto.pl/ gdzie wiemy, że takie działania z pewnością przyniosą efekty.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie starta dobrego pracownika to nic miłego dla każdego przedsiębiorcy. Jeśli taka sytuacja by się powtarzała to myślę, że warto jest zlecić zewnętrzny audyt kadr i płac https://www.ca-staff.eu/uslugi/audyt-kadrowo-placowy gdyż może w tych obszarach jest gdzieś błąd.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety zdarzają się i takie sytuacje, gdzie rozstajemy się z pracownikiem w krótkim czasie od podjęcia zatrudnienia. Jako, że ja również prowadzę firmę to staram się badać również sprawozdania finansowe. Czytałam także o tym na stronie https://www.informationhouse.pl/na-czym-polega-badanie-sprawozdan-finansowych/ i myślę, że cały czas się człowiek uczy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że pracodawca najmniejszy błąd może przypłacić stratą pracownika, rynek pracy dla prawdziwych specjalistów stoi otworem, nie jest problemem znalezienie lepszej pracy jeśli ktoś naprawdę posiada doświadczenie i wiedzę. Znacznie trudniej pracodawcy takiego fachowca znaleźć. Powinno być łatwiej umieszczając ogłoszenia na takich stronach jak https://fachpraca.pl/dla-firm/ i proponując naprawdę dobre warunki zatrudnienia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Stracić pracownika jest bardzo łatwo, ale znalezienie dobrego fachowca to trudne zadanie. Wiele firm decyduje się na zatrudnianie pracowników ze wschodu. Najlepiej zajrzeć na stronę agencji https://ksservice.pl/pracownicy-z-ukrainy/ i rozważyć taką opcję.

    OdpowiedzUsuń
  10. Budując swój własny biznes na pewno trzeba uwzględnić kwestie pracownicze. Kiedy będziecie już na etapie dobierania personelu do organizacji, bardzo pomocnym narzędziem będzie https://extended.tools/extended-disc-analiza-indywidualna/ . Pozwala ono na analizę indywidualną badające style zachowań czy komunikacji danej osoby

    OdpowiedzUsuń
  11. A jak dobrego pracownika w takim czasie zyskać? Myślę, że to trudniejsze zadanie. Jeśli samodzielnie nie można znaleźć to kontakt z agencją pracy będzie dobrym pomysłem. Taka jak https://kono.jobs/ wyszukuje odpowiednich pracowników z kraju jak i z Ukrainy, są w stanie zapewnić zakwaterowanie, pomoc w dojazdach do pracy, niezbędną odzież roboczą.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty